Miasto Piła i Okolice

Stacja Płytnica

Stacja Płytnica położona jest na linii 405 Piła – Ustka , odcinku Piła – Szczecinek.

Nastawnia dysponująca “PŁ” Położona 21.786 kilometrze linii. Posterunek czynny stale . Jeden dyżurny ruchu na zmianie.

Urządzenia na nastawni elektryczno-mechaniczne. Blokada półsamoczynna dwukierunkowa.

1 Tor główny zasadniczy.

2 Tory główne dodatkowe.
1 Tor boczny (ładunkowy nie czynny)
2 perony do wsiadania i wysiadania podróżnych .
Odprawa podróżnych odbywa się w pociągach, u drużyny konduktorskiej.
Jeden tor ładunkowy zamknięty wykolejnicą.
Rampa czołowo-boczna.
Od roku 1995 nie dokonuje się czynności załadunkowych , ładownia nie czynna.

Stacja Płytnica oddana została do użytku po uruchomieniu do eksploatacji linii kolejowej
Poznań – Piła – Szczecinek , w maju 1881 roku .
Na stacji były trzy posterunki ruch – nastawnia dysponująca i dwie nastawnie wykonawcze .
Nastawnia dysponująca znajdowała się w peronach , gdzie dyżurny ruchu dodatkowo obsługiwał kasę biletowo-bagażową ,kasę towarową i rogatki na przejściu dla podróżnych .
Do roku 1945 stacja Płytnica była stacją węzłową , linia Poznań – Szczecinek
krzyżowała się na stacji z linią Wałcz – Złotów.
Linia Wałcz – Złotów powstała w dwóch etapach :
Płytnica – Złotów (otwarta 10.09.1914) i Płytnica – Wałcz (otwarta 25.11.914).
Została rozebrana w kwietniu 1945 przez wyzwolicieli ze wschodu:).
W okresie przed rozbiórką tej linii na stacji istniały dodatkowo trzy tory oraz trzeci peron .
Po przeciwnej stronie budynku stacyjnego istniał bar kolejowy ,obecnie mieszkania lokatorskie .